Skip to main content

Att välja rätt budstrategi i Google Ads kan kännas överväldigande med alla alternativ. Den här guiden hjälper dig förstå vilka budstrategier som finns och hur du väljer rätt för att maximera resultatet av dina kampanjer. En budstrategi avgör hur mycket du är beredd att betala för att dina annonser ska visas. I Google Ads finns både manuella strategier, där du själv sätter dina bud (t.ex. maxkostnad per klick), och automatiska strategier där Googles AI justerar buden i realtid där sannolikheten är stor att att det blir ett klick eller en konvertering.

För att välja rätt strategi är det viktigt att först definiera målet med annonseringen. Vill du ha fler klick, mer synlighet, fler konverteringar eller högre avkastning? En tydlig målbild gör det lättare att välja rätt budstrategi och få ut mesta möjliga av din annonsering.

Budstrategier i Google Ads

Budstrategier med fokus på annonsvisningar

Target Impression Share

Styr hur ofta din annons visas på en viss plats i sökresultatet.

Passar till kampanjtyper: Sök
Bra att använda när:
  • Målet är maximal synlighet på specifika sökord
  • Fokus ligger på varumärkesexponering
  • För synlighet i specifika geografiska områden
Tänk på:
  • Optimerar för visningar, inte konverteringar
  • CPC kan bli hög i konkurrensutsatta branscher
  • En hög Ad Rank är viktigt för att nå höga placeringar

CPM (Cost Per Mille)

Du betalar per tusen visningar, oavsett om någon klickar eller inte.

Passar till kampanjtyper: Display och YouTube
Bra att använda när:
  • Du genomför varumärkeskampanjer i Display eller YouTube
  • Målet är bred räckvidd och ökad varumärkeskännedom
Tänk på:
  • En visning räknas som en laddning och innebär inte nödvändigtvis att annonsen setts

tCPM (Target CPM)

Du anger ett snittpris per tusen visningar och Google försöker hålla sig till det.

Passar till kampanjtyper: Display och YouTube
Bra att använda när:
  • Det finns ett tydligt mål för vad exponeringen får kosta
  • För bred räckvidd via Video/Display till ett visst pris
Tänk på:
  • Mer kontrollerad än vanlig CPM men inte alltid billigare
  • Påverkas av målgrupp, konkurrens och annonskvalitet
  • Fungerar bäst med tydligt räckviddsmål och budgetkontroll

vCPM (Viewable CPM)

Du betalar endast när minst 50 % av annonsytan är synlig (1 sek för display, 2 sek för video).

Passar till kampanjtyper: Display och YouTube
Bra att använda när:
  • När det är viktigt att annonsen faktiskt syns och inte enbart laddas
  • Fokus ligger på varumärkessynlighet
Tänk på:
  • Mer kvalitativ än CPM, du betalar för faktisk exponering
  • Kan vara något dyrare än standard-CPM
  • Bra val vid tidsbegränsade kampanjer där varje visning räknas

Budstrategier med fokus på klick

Maximize Clicks

Google justerar buden automatiskt för att generera så många klick som möjligt inom din budget.

Passar till kampanjtyper: Sök, Display och Shopping
Bra att använda när:
  • Syftet är att driva trafik till webbplats eller landningssida
  • Det saknas tillräckligt med konverteringsdata för Smart Bidding
Tänk på:
  • Hög sökintention är viktigt för att få relevant trafik
  • Fler klick innebär inte alltid fler konverteringar
  • Kampanjen bör ha tydliga mål även om du inte optimerar för konverteringar. Led trafiken till en passande landningssida

Manual CPC

Du sätter själv bud per klick för varje sökord, annonsgrupp eller kampanj.

Passar till kampanjtyper: Sök och Display
Bra att använda när:
  • Du vill ha full kontroll över dina bud
  • Detaljer och precision i budjusteringar är viktigt
Tänk på:
  • Kräver mer tid, kunskap och uppföljning
  • Mindre skalbar vid stora eller snabbrörliga kampanjer

Fokus på konverteringar (Smart bidding)

Maximize Conversions

Google optimerar automatiskt för att generera så många konverteringar som möjligt inom din budget.

Passar till kampanjtyper: Sök, Display, YouTube, Shopping och Performance Max
Bra att använda när:
  • Alla konverteringar har ungefär samma värde
  • Budgivningen ska hanteras automatiskt av Google utan att behöva ange ett CPA-mål
Tänk på:
  • Kräver korrekt implementerad konverteringsspårning
  • Ger bättre resultat med mycket historisk konverteringsdata

Target CPA (Cost Per Action)

Du anger hur mycket en konvertering får kosta i genomsnitt. Google justerar buden för att hålla sig nära det målet.

Passar till kampanjtyper: Sök, Display, YouTube, Shopping och Performance Max
Bra att använda när:
  • Det finns ett tydligt CPA-mål
  • Målet är att maximera antalet konverteringar inom budgeten, samtidigt som en stabil kostnad per konvertering bibehålls
Tänk på:
  • Ju mer historik, desto bättre fungerar strategin
  • Ett för lågt CPA-mål kan begränsa räckvidden
  • Undvik frekventa justeringar i ditt CPA för för det kan påverka algoritmen förmåga att optimera dina bud

Maximize Conversion Value

Optimerar buden för att generera så högt konverteringsvärde som möjligt inom din budget.

Passar till kampanjtyper: Sök, Display, YouTube, Shopping och Performance Max
Bra att använda när:
  • Produktvärden varierar, exempelvis vid försäljning av produkter med olika prisklasser
  • Målsättningen är att maximera intäkter framför enbart antal konverteringar
Tänk på:
  • Varje konvertering bör ha ett definierat värde i Google Ads

Target ROAS (Return on Ad Spend)

Du sätter ett mål för avkastning, t.ex. 500 % = 5 kr i intäkt per 1 kr spenderad.

Passar till kampanjtyper: Sök, Display, YouTube, Shopping och Performance Max
Bra att använda när:
  • Konverteringsvärden varierar, t.ex. för en e-handel
  • Fokus ligger på avkastning snarare än volym
Tänk på:
  • Kräver noggrann spårning av konverteringsvärden
  • Börja med ett ROAS-mål nära det historiska genomsnittet
  • Hög ROAS behöver inte innebära lönsamhet. Håll koll på vilken ROAS som krävs för en positiv ROI

Portfolio bidding

Portfolio bidding innebär att du skapar en portfölj av kampanjer, annonsgrupper och sökord som delar på en gemensam budstrategi istället för att hantera alla kampanjer individuellt. Det passar bra när flera kampanjer ska optimeras mot samma mål. Det är dock viktigt att följa upp varje kampanj individuellt eftersom resultaten kan skilja sig åt inom samma portfölj.

Portfolio bidding kombinerat med en delad budget kan vara effektivt, särskilt om budgeten är begränsad. En delad budget gör det möjligt för Google att automatiskt fördela pengarna till de kampanjer som har störst möjlighet att leverera bra resultat

Slutsats

Det finns ingen universallösning i Google Ads utan det handlar om att testa sig fram och matcha budstrategi efter målet med din kampanj. Om du främst vill ha synlighet och varumärkesexponering kan strategier som Target Impression Share eller CPM passa bra. Om målet istället är att generera trafik till webbplatsen kan Maximize Clicks eller Manual CPC vara rätt val. För att öka antalet konverteringar eller maximera avkastningen kan Smart Bidding-strategier som Target CPA, Maximize Conversions eller Target ROAS vara lämpliga alternativ. Se alltid till att ha tydliga mål, korrekt konverteringsspårning och A/B-testa regelbundet olika budstrategier för att se vad som ger bäst resultat.