Begreppet datalager – eller DataLayer som det heter på engelska – förekommer ofta när vi pratar om datainsamling och spårning med Google Tag Manager – men vad betyder det egentligen? Här reder vi ut vad datalager är, hur det används och vilken roll det har för spårningen.
Grunderna i dataspårning – byggstenarna bakom GTM
För att förstå vad ett datalager är behöver vi först förstå grunderna för spårning i GTM. Google Tag Manager bygger på tre viktiga komponenter:
Taggar – vad som ska hända
En kodsnutt som implementeras på hemsidan. Den definierar vilken typ av händelse som ska mätas och används för att transportera informationen till andra verktyg. Exempelvis, skicka information om att någon lagt till en vara i varukorgen till Google Analytics.
Triggers – när det ska hända
En trigger är ett villkor som måste uppfyllas för att en tagg ska aktiveras, det kan vara knapptryck, scroll eller andra händelser, såsom att någon klickar på “lägg till i varukorgen – knappen”.
Variabler – vilken information ska skickas
Innehåller dynamiska värden kopplade till en specifik händelse och utgörs av nyckel-värde-par där nyckeln är statiskt och beskriver typen av information t.ex en produkts namn. Värdet å andra sidan är dynamisk och utgörs av information som är specifik för händelsen vilken förändras beroende på besökarens handlingar.
När du exempelvis är inne på en e-handel är nyckel för “produktnamn” statisk, medan värdet varierar beroende på vilken produkt som visas – t.ex. “Apple Iphone 15” eller “Samsung Galaxy S24”.
Vill du fördjupa dig ytterligare i de tre grundkomponenterna? Läs då Maias blogginlägg om taggar, triggers och variabler i GTM.
Tillsammans gör dessa byggstenar det möjligt att på ett kontrollerat och strukturerat sätt samla in och skicka data till olika digitala system och verktyg. För att dessa verktyg ska kunna kommunicera effektivt behövs en struktur som hanterar, lagrar och paketerar datan innan den transporteras vidare. Det är här datalagret kommer in i bilden.
Vad är datalager och varför är det viktigt?
Datalager är ett JavaScript-baserat system som organiserar och tillfälligt lagrar information om vad som händer på din webbplats. Det är ett strukturerat sätt att fånga in specifik data kopplad till händelser, vilket i sin tur gör att taggar kan fånga upp informationen och föra den vidare till spårningssystem såsom Google Analytics. Man kan säga att datalagret är ett korttidsminne som existerar i internetanvändarens webbläsare.
Det är lätt att tänka att Google Tag Manager och Google Analytics redan spårar massvis med standardiserade händelser – men tyvärr räcker det inte alltid, framförallt vid tillfällen då vi vill se mer specifik data kring något som hänt.
Det är vid dessa tillfällen vi får användning för datalagret.
Vi tänker oss nu att vi driver en e-handel som säljer skor.
Med standard händelser skulle vi kunna spåra:
- Vilka sidor som besökaren navigerar till
- Vilka produkter som klickas på
- Om skorna läggs i varukorgen
Detta skulle kunna vara en start, men skulle vi å andra sidan vilja veta exempelvis:
- Varumärke
- Produktnamn
- Pris
- Valuta
Då skulle vi behöva använda oss av datalagret för att GTM ska kunna fiska upp dessa parametrar. Vi pratade tidigare om key-value-pairs och nu kommer de återigen in i bilden. Parametrar består nämligen av en key och en value. Följer vi namngivningspraxis skulle dessa parametrarna med tillhörande key-value-pairs kunna se ut såhär: (även om man i praktiken skulle kunna ha en egen namngivningsmodell).
Key | Value |
---|---|
Item_brand | "Nike" |
Item_name | "Retro low dunk" |
Price | "120" |
Currency | "USD" |
Hur fungerar datalager i praktiken?
Nu går vi in på hur datalager faktiskt fungerar i praktiken – och med det måste vi kasta in ett nytt begrepp i bilden. Tidigare nämnde vi att datalagret är en typ av JavaScript som kan ses som en förvaringsplats. Det är denna förvaringsplats som Google Tag Manager hämtar information från – och vi kan inte prata datalager om vi inte nämner begreppet dataLayer.push().
Denna funktion är en typ av knuff som puttar in information kring en händelse i datalagret – vilket tillgängliggör den för Google Tag Manager.
Själva datalagrets populering eller knuffen i sig sker faktiskt oberoende av om GTM är aktivt på sajten eller inte och är en fundamental del för möjligheterna till spårning. Själva tagghanteringsverktyget är egentligen bara en lyssnare som väntar på att datalagret ska uppdateras genom knuffarna. Själva dataLayer.push()-anropet i sig är någonting som aktiveras av webbutvecklaren, vill du ha speciell information kring en händelse kan du alltså behöva be om att denne implementerar en knuff eller “.push()”. Du behöver alltså beskriva att när besökaren exempelvis klickar på “lägg till i varukorgen” så ska en uppdatering av datalagret ske som berättar vilket namn, pris och varumärke som produkten är ifrån.
Verkar det fortfarande svårt att greppa hur datalagret fungerar?
Det är inte konstigt. Datalagret är komplext och svårt att förstå, framförallt om man inte arbetar med det. På sin mest basala nivå kan vi likna det vid en fysisk hylla med kartonger i en lagerlokal, på hyllan står det kartonger, och på kartongerna sitter etiketter.
De olika delarna representerar följande steg:
1. Hyllan = Datalagret
Hyllan är den fasta strukturen (datalagret) där kartonger (informationen) placeras tillfälligt.
2. Kartongerna = Händelser
Varje gång någonting sker på webbplatsen (t.ex. en vara läggs i varukorgen), så packas informationen om händelsen i en kartong som ställs på sin fasta plats på hyllan.
3. Etiketterna på kartongerna = Informationen om händelserna
Varje kartong får etiketter som t ex. berättar:
- Vad som hänt
- Vilken produkt det rör
- Vilket pris den har
När kartongerna sedan ska transporteras vidare behöver verktygen inte leta efter innehållet utan vet att om en kartong står på sin angivna plats, så ska de samlas in och skickas vidare. Datalagret är alltså en funktion för att hantera information på ett mer strukturerat sätt.
Fördelarna med datalager
När vi nu har pratat en del om datalager så kanske du redan förstått att det finns en mängd fördelar med att känna till hur man kan inkorporera det i sin spårning.
Framförallt bidrar det med:
- Ökad flexibilitet – Datalagret tillåter mer exakt insamling av data kopplat till en verksamhets unika analysbehov vilket innebär att du kan få mer precis information kring hur besökare interagerar med din webbplats.
- Anpassad spårning – Genom att förstå och behärska datalagret i GTM tillåts du göra mer avancerade spårningsuppsättningar.
- Precision i rapportering – Med bättre spårning och mer korrekt information förbättrar du förutsättningarna att samla in data som visar en mer detaljerad bild. I sin tur innebär det också att du får bättre beslutsunderlag.
Summering
Vi kan tänka på datalagret som själva ryggraden för Google Tag Manager, när vi sätter upp vår spårning använder vi informationen som populerar datalagret som kriterium för när våra triggers ska aktiveras. Vi bestämmer alltså att när den här behållarens värde uppfyller ett visst krav, då ska trigger utlösas och taggen aktiveras. Vidare använder vi också datalagret som samlingsplats för den data vi vill förmedla vidare till spårningssystem såsom Google Analytics.
Det är alltså tack vare datalagret som spårningen kan ske när vi vill och där vi vill, med rätt information kopplad till varje händelse. Genom att greppa och förstå datalagret i GTM – även på en övergripande nivå – får du utökad kontroll över din spårning och kan samtidigt mata dina system med mer detaljerad data.