Skip to main content

Efter att ha varit en favoritfunktion i Universal Analytics (UA) är annoteringar nu återinförda i Google Analytics 4 (GA4). Detta gör det möjligt att direkt i rapporterna lägga till noteringar om viktiga händelser, vilket underlättar analys och förståelse av datatrender.​

Vad är annoteringar i GA4?

Annoteringar i GA4 är korta anteckningar som du kan fästa vid specifika datum eller datumintervall i dina rapporter. De hjälper dig att minnas och förklara varför vissa förändringar i datan inträffade – till exempel en trafikökning efter en kampanjlansering eller en nedgång under en teknisk incident.​

Det finns två typer av annoteringar i GA

  • Systemgenererade annoteringar: Skapas automatiskt av GA4 för att informera om nya funktioner eller ändringar som kan påverka din data.
  • Användargenererade annoteringar: Skapas manuellt av dig för att lägga till kontext till specifika händelser eller perioder.​

I rapporterna ser du annoteringar som anteckningsikoner vid berörda datum.

Du kan klicka på anteckningsikonen intill datumväljaren för att se och lägga till annoteringar.

Varför är annoteringar viktiga?

Annoteringar hjälper dig att:​

  • Förstå orsaker bakom datatrender.​
  • Förbättra kommunikationen inom teamet genom att dela kontext.
  • Effektivisera analysprocessen genom att snabbt identifiera relevanta händelser.​
  • Dokumentera viktiga affärshändelser för framtida referens.

Tips för effektiva annoteringar

  • Använd kategorier i titeln: Till exempel ”Campaign – Black Friday 2025” eller ”Technical – Server maintenance”.​
  • Färgkoda annoteringar: Använd olika färger för olika typer av händelser för att snabbt identifiera dem i rapporterna.​
  • Var konsekvent: Följ en standardiserad namngivning för att underlätta sökning och filtrering.​
  • Dokumentera viktiga händelser: Som kampanjlanseringar, SEO-uppdateringar, tekniska problem eller produktlanseringar.​

Exempel på användbara annoteringar

  • Campaign – Newsletter sent 2025-04-10
  • SEO – Google Core Update 2025-03-15
  • Tech – Website downtime due to server issues 2025-02-20
  • Product – Launch of Product X 2025-01-05

Tips! Du kan lägga in annoteringar för framtida händelser.

Så lägger du till annoteringar i GA4

För att skapa en annotering i GA4:​

  1. Gå till Rapporter i GA4.​
  2. Klicka på anteckningsikonen uppe till höger i rapporten.
  3. Välj ”Skapa annotering”.​ Fyll i:​
    1. Titel: En kort beskrivning av händelsen.​
    2. Beskrivning (valfritt): Mer detaljerad information eller länkar.​
    3. Datum eller datumintervall: När händelsen inträffade.​
  4. Spara annoteringen.​

Observera att annoteringar för närvarande endast är synliga i Rapporter-delen av GA4, inte i Utforskningar (en. Explorations).

Slutord

Jag är en stor förespråkare av annoteringar och tycker det är toppen att de är tillbaka. Att i en gemensam vy kunna dokumentera händelser som förklarar det vi ser i datat förenklar för alla användare av sin Analytics. Testa själv – du kan enkelt ta bort dem, så våga prova!