Skip to main content

När jag tog mina första steg in i marknadsföringsbranschen trodde jag att jag behövde ha koll på allt. SEO, sociala medier, annonsering, content, konverteringar, analys, verktyg… Jag trodde att det var mitt jobb att ha alla svar – direkt. Men med lite mer erfarenhet i ryggen vet jag att det inte riktigt funkar så.

Här är några saker jag önskar att jag hade förstått tidigare – och som jag hoppas kan vara till hjälp för dig som är ny i branschen.

Du förväntas inte kunna allt

Många arbetsgivare söker inte den som kan mest, utan den som är nyfiken, självgående – och vågar fråga när något är otydligt. Att vara junior handlar inte om att leverera perfekta lösningar, utan om att visa att du vill lära dig.

Det är helt okej att säga ”jag vet inte, men jag tar reda på det”. Att ha självinsikt och ställa frågor visar inte att du är svag. Det visar att du är medveten om var du står och att du vill framåt.

Lär dig grunderna – men jämför dig inte med experterna

Det kan kännas överväldigande att jobba bredare i början. Den ena dagen analyserar du trafik, nästa dag skriver du inlägg för Instagram, och plötsligt ska du optimera ett formulär på hemsidan.

Mitt tips? Lär dig grunderna i flera områden och var inte rädd att nörda ner dig i det du gillar mest. Men jämför dig inte med någon som jobbat med annonsering eller SEO i tio år. Allt kommer inte lossna på en gång och det behöver det inte heller.

Alla gör fel – men det viktigaste är hur du hanterar det

Du kommer att lägga in fel länk i ett nyhetsbrev. Glömma en deadline. Missförstå en brief. Det händer alla. Det viktiga är inte att undvika misstag till varje pris utan att ta ansvar när det händer, be om hjälp och fundera på vad du kan göra annorlunda nästa gång. Transparens bygger förtroende. Också som junior.

Det är okej att inte ha en tydlig plan

Alla har inte en färdig karriärstege redan från dag ett och det behöver du inte ha heller. Prova dig fram. Ta reda på vad du gillar, vad du är bra på, vad du tycker är kul. Growth marketing, varumärke, analys, projektledning det finns många vägar in i marknadsföring, och du behöver inte välja direkt. Det viktigaste är att våga vara nyfiken.

Sök upp mentorer, förebilder och kollegor att lära av

Du kommer att växa snabbt genom att jobba. Men ännu snabbare genom att ställa frågor till andra. Be att få sitta med på möten. Skicka det där meddelandet på LinkedIn. Fråga någon vad de önskar att de visste när de var nya.

De allra flesta hjälper gärna till. För de har själva varit där.