Skip to main content

När man pratar om tillgänglighet på webben (web accessibility) tänker många först och främst på att göra webbplatser användbara för personer med funktionsnedsättning, så att fler ska kunna ta del av innehållet. Det är såklart grunden i tillgänglighetsarbetet och en viktig anledning till varför vi ska arbeta med det – men det finns en annan, ibland förbisedd affärsfördel: förbättrad sökmotoroptimering (SEO).

Tillgänglighetsanpassningar och SEO går hand i hand och är ett måste om du vill ranka i sökmotorerna. Nedan delar jag med mig av några saker att ha koll på vad gäller tillgänglighet, som också kan ge din webbplats en skjuts uppåt i sökresultaten.

1. Strukturerad kod hjälper både användare och sökmotorer

Tillgänglighetsprinciper bygger ofta på att skapa tydlig och semantisk HTML. Rubriker (h1, h2 osv.), listor, tabeller och formulär ska vara korrekt uppmärkta. Det gör det lättare för skärmläsare att tolka innehållet – men det hjälper också AI- och sökmotorer att förstå din webbplats struktur och innehåll. Tydlig struktur = bättre indexering.

2. Alt-texter för bilder förbättrar både användarupplevelsen och bild-SEO

Att använda beskrivande alternativtext till bilder är en grundbult inom tillgänglighet, men det är också avgörande för att synas i bildsökningar och för att en webcrawler som indexerar din sajt ska få en bra uppfattning om vad den handlar om. En webcrawler kan inte se bilder – den förlitar sig på alt-texten för att förstå vad en bild föreställer.

3. Snabbare laddningstider = bättre tillgänglighet och bättre SEO

Prestanda är en viktig del vad gäller tillgänglighet och användarvänlighet, men även inom SEO. Google premierar sidor som laddar snabbt, så förutom en bättre upplevelse för dina användare, så boostar du din placering i sökresultaten genom att optimera prestandan.

4. Mobilvänlighet – ett måste för både tillgänglighet och ranking

En tillgänglig webbplats är responsiv och fungerar bra oavsett om du besöker den via mobil, surfplatta eller dator. Eftersom Google prioriterar mobilvänliga sidor i sina sökresultat är detta en direkt boost för SEO.

5. Begripligt innehåll – bra för alla

Att skriva på ett klart och tydligt sätt är inte bara bra för personer med kognitiva funktionsvariationer – det är också bra SEO. Google och AI-motorer älskar innehåll som är lätt att förstå och som matchar användarnas sökintentioner. Använd ett tydligt språk och en logisk navigering.

Har du inte arbetat med tillgängligheten på din webbplats ännu? Dags att göra det och slå två flugor i en smäll!