Vill du ta förstaplatsen på Google utan att vara nummer 1? Då måste du förstå vad featured snippets är. I dagens digitala landskap är konkurrensen om uppmärksamheten hård, användare googlar, skummar igenom och klickar blixtsnabbt. Då gäller det att synas i sökresultatet och helst ska du synas allra först. Det är där featured snippets kommer in i bilden.
Featured snippets, eller en snippet som man brukar säga, är det som Google väljer att visa allra överst i det organiska sökresultatet där syftet är att ge ett direkt svar på en sökfråga utan att användaren behöver klicka in på länken. Snippets hamnar precis ovanför de andra sökresultaten och denna position kallas ibland “position zero”. En snippet kan vara ett kort textstycke, en punktlista, en tabell eller till och med en video.
Till exempel: Du googlar “hur binder man en midsommarkrans?” Google visar direkt ett kort svar med en punktlista som beskriver stegen. Det är en featured snippet.
Varför är featured snippets viktiga för SEO?
Det finns många fördelar som är viktiga att känna till:
- Du får maximal synlighet – Att hamna i featured snippets innebär att du hamnar överst på sidan i sökresultatet på Google på position 0. Oavsett om du är på plats 1 eller 3 i det vanliga resultatet. Detta innebär att din sida får maximal uppmärksamhet, vem vill inte ha den fördelen?
- Du kan öka din klickfrekvens – En snippet är inte bara synlighet, den är även klickbar. Om du har rätt information och struktur (enligt Google) ökar chansen att användare klickar sig vidare till din sajt från din snippet..
- Du får en insikt i vad Google tycker är relevant – Snippets i sökresultatet visar vilken typ av innehåll som Google föredrar. Genom att analysera de snippets som finns inom ditt område, kan du lära dig vad för innehåll som fungerar, tills Google ändrar sig – såklart.
Du behöver inte vara på position 1 – Att få en snippet är möjligt även om din sida inte ligger först i det organiska sökresultatet. Det räcker ofta med att ligga på topp 5 och ha ett tydligt och välstrukturerat svar.
Hur vet man om man har en featured snippet?
Enklast är att använda Google och googla på de frågor du har optimerat för och se om din sida dyker upp överst. Men du kan också använda SEO-verktyg som Ahrefs, Semrush eller Google Search Console för att se vilka sökord som du rankar på med din sajt. Där kan du se om någon utav dem har visats som snippet, det kräver lite analys men är väl värt det.
Hur optimerar du för att få en featured snipppet?
Att nå position 0 är alltså något du i SEO sammanhang bör sträva mot, men hur kan du gå tillväga för att få en featured snippet? Att göra dessa konkreta förslag kan öka dina chanser, men inte garantera dig en snippet.
- Identifiera relevanta frågor och använd som rubriker i ditt innehåll – Skriv rubriker i form av frågor, “vad är x?” eller “hur gör man y?”. Vet du inte var du ska börja? Gör en sökordsanalys och hitta sökord i form av frågor som användare ofta ställer kopplat till ditt område. Sektionen “People Also Ask” i sökresultatet kan vara till hjälp, även verktyg som “Answer the Public”.
- Skriv innehåll som svarar direkt på frågan – Formulera ett kort och tydligt svar på ca 40-60 ord precis under rubriken (som du gjort i steg 1). Här gäller det att vara rakt på sak utan utsvävningar.
- Strukturera svaret tydligt – Använd punktlistor eller listor för instruktioner och tabeller för jämförelser, statistik eller steg-för-steg information. Strukturera upp ditt innehåll logiskt med underrubriker (H2-H6). Detta hjälper Google att förstå ditt innehåll bättre, och är populära format i featured snippets..
- Se över laddningstid – En av de största delarna inom SEO är prestanda. Det är därför väldigt viktigt att se till att din sida laddar snabbt för att du ska kunna ranka högre. Idag prioriteras mobilvänlighet högst av Google, se till att din sida är mobilanpassad. Tips är att använda Googles verktyg PageSpeed Insights för att analysera din sajt.
Analysera konkurrenter som redan har snippets – Använd dina konkurrenter som hjälp och förbättra det du ser i sökresultatet. Gör innehållet tydligare, mer informativt eller optimera genom att göra innehållet mer visuellt lättläst. Sök på relevanta frågor och sätt sedan igång att analysera hur andras innehåll är uppbyggt.
Vad behöver jag för att komma igång med snippets?
Redo och taggad på att komma igång? Inga tekniska kunskaper krävs, utan allt du behöver är en hemsida, ett innehållshanteringssystem (som t.ex. WordPress), och tid att analysera och förbättra dina texter. Börja med dessa tre steg:
- Välj ett populärt blogginlägg eller en sida med bra trafik
- Kan du formulera om en rubrik som en fråga? Eller optimera på annat sätt som listan ovan gav dig tips på?
- Håll koll på om Google plockar upp det som snippet. Kom ihåg att det kan ta lite tid innan Google uppdaterar sina sökresultat även om du optimerar på rätt sätt.
Lycka till!