Skip to main content

Googles quality score (Googles kvalitetsresultat på svenska) är ett vedertaget begrepp inom sökmotorannonsering och spelar en avgörande roll i hur dina kampanjer och annonser presterar. Det har också en stor påverkan på ditt resultat. Så har du inte Google quality score i åtanke kan ditt resultat minskas kraftigt.

Vad är Google Quality Score?

Quality Score är i grund och botten en poängskala från Google som visar hur en annons kvalitet är, jämfört med dina konkurrenter. Din poäng mäts från en skala mellan 1-10. Så om du har en låg poäng kan du behöva betala mer för din annonsering och annonsen riskerar även att synas färre gånger. Om du istället har en högre poäng kan du bli belönad med att din annons:

  • Rankar högre upp i Googles sökresultat.
  • Får ett billigare klickpris.
  • Kan synas oftare.

Så din quality score påverkar alltså hur ofta och var din annons visas samt hur mycket du behöver betala för din annonsering! Detta incitament existerar så att annonsörer bör sträva efter att bidra till en bra upplevelse för Googleanvändaren. Annars skulle deras användare byta till en annan sökmotor som kan erbjuda dem en bättre upplevelse.

Hur räknas det ut?

Quality Score bygger på tre faktorer:

  • Annonsens relevans: Hur väl den matchar det folk söker på.
  • Förväntad klickfrekvens (förv. CTR): Hur sannolikt det är att någon klickar.
  • Landningssidans kvalitet: Om sidan är relevant, användbar och tekniskt optimerad.

Varje del av quality score benämns antingen som “below average”, “average” eller “above average”. Det menas att Google jämför varje faktor mot dina konkurrenter som annonserar mot samma sökord som du. Detta blir slutligen en del av Googles annonsauktion där annonser konkurrerar om platserna i Googles sökresultat. Ifall du får en poäng som är antingen “under genomsnitt” eller “genomsnitt” indikerar Google att det finns förbättringar som du kan göra för att öka dina poäng.

Quality score är även en av två beståndsdelar som avgör din annons ranking. Formeln ser förenklat ut så här:

CPC bud × Quality Score = Ad Rank

I detta fall betyder CPC vad du är villig att buda på som mest för ett annonsklick i Googles annonsauktion. Eftersom Google också är ett företag som vill tjäna pengar det också en kostnadsfråga i vilken annonsranking du får. Men du kan premieras väldigt mycket om du också har en högre quality score med ovan nämnda belöningar.

Hur ser jag min quality score i Google Ads?

I Google Ads ser du poängen för varje sökord på fliken Sökord. Du kan också använda Google Ads Editor (Googles egna offlineverktyg för Google Ads) för att få en tydligare översikt, inklusive hur du ligger till i varje del av poängen. Visas ingen data. Då har sökordet förmodligen inte visats tillräckligt än. Det kan ta lite tid att få fram sin quality score beroende på hur mycket data du samlar in. Så de annonskonton som riktar sig mot sökord med högre sökvolymer och har även en högre budget kan analysera sin quality score fortare. Vad som är värt att ha i åtanke är att Googles utvärdering av din poäng jämförs mot dina konkurrenter de senaste 90 dagarna. Så försök att ha lite is i magen om du inte ser förändringar i din poäng direkt.

Hur förbättrar jag min quality score?

  1. Sökordsoptimera din annons
    Se till att sökordet finns med i rubrik, beskrivning och URL. Segmentera och dela upp annonser i flera annonsgrupper för att bättre kunna anpassa innehållet mot dina valda sökord.
  2. Höj din klickfrekvens (CTR)
    Skriv tydliga och lockande annonser som matchar målgruppens behov och sökintention. Lyft fram unika fördelar, använd starka call to actions och håll budskapet i linje med landningssidan. Se också till att exkludera sökord och söktermer som inte uppfyller dina mål och nyckeltal.
  3. Optimera landningssidan
    Landningssidan ska matcha annonsens löfte. Den bör vara sökordsanpassad, mobilanpassad, snabb och enkel att navigera. Använd gärna verktyg som Google PageSpeed Insights för att testa laddningstiden.