Skip to main content

Du har lyckats. Din sida syns högst upp på Google. Folk klickar och trafiken ökar. Men vad händer sen? Kommer besökarna vidare eller vänder de i dörren? Om konverteringarna lyser med sin frånvaro är det dags att börja tänka mer på CRO. För SEO hjälper dig att bli hittad men det är CRO som avgör vad som händer därefter.

I den här texten får du koll på hur du med hjälp av CRO kan stärka ditt SEO-arbete och leda besökaren hela vägen till handling.

Det här är CRO

CRO står för Conversion Rate Optimization, vilket handlar om att göra din webbplats så effektiv som möjligt när det gäller att omvandla besökare till kunder, leads eller något annat värdefullt. Det kan till exempel vara att få någon att:

  • Köpa en produkt
  • Fylla i ett formulär
  • Boka ett möte
  • Ladda ner en guide

Tänk dig att SEO är det som får folk att kliva in i en butik. Medan CRO är det som avgör om de hittar vad de söker, om de väljer att stanna och om de bestämmer sig för att köpa.

Varför SEO och CRO fungerar bäst tillsammans

CRO och SEO har olika syften, men ofta samma byggstenar: struktur, innehåll och användarupplevelse. Här är tre områden där de möts och där du som SEO:are kan börja tänka som en konverteringsoptimerare.

1. Bra innehåll möter sökintentionen

När du optimerar innehåll för SEO handlar det mycket om att förstå vad folk söker efter. Men med ett CRO-perspektiv handlar det också om att förstå vad de förväntar sig att hitta när de klickar.

Exempel:

  • En informationssökning som “hur byter man motorolja?” kräver en guide – inte en produktsida.
  • En transaktionssökning som “köpa motorolja Volvo V70” kräver tydliga priser, produktinfo och en köpknapp – helst utan att man behöver scrolla i en minut.

När innehållet möter sökintentionen ökar också chansen att besökaren konverterar.

2. En tydlig struktur gör det lätt att agera

Det räcker inte att innehållet är bra, det måste också vara lätt att ta nästa steg. Som SEO:are jobbar du redan med saker som sidstruktur, interna länkar och rubriker. Allt det påverkar också hur bra sidan konverterar.

Bra frågor att ställa:

  • Syns knappar och länkar där man förväntar sig?
  • Finns en tydlig uppmaning som “Ladda ner guiden” eller “Få offert”?
  • Leder strukturen läsaren framåt, eller känns sidan spretig?

Här blir SEO och CRO nästan oskiljbara – du jobbar med samma byggstenar, men med olika mål: SEO vill få in rätt besökare, CRO vill hjälpa dem vidare.

3. Användarvänlighet ökar konverteringen

Som du vet är användarvänlighet viktig för SEO. Google premierar snabba, mobilanpassade sajter. Det gör även besökarna och därför är det avgörande för konvertering.

CRO fokuserar ofta på:

  • Att viktig information hamnar högst upp på sidan
  • Att sidan laddar snabbt
  • Att innehållet är lätt att läsa, förstå och agera på

En bra användarupplevelse gör att fler stannar kvar och fler gör det du vill att de ska göra.

Gör så här för att komma igång:

Du behöver inte vara konverteringsspecialist för att få in CRO-tänk i ditt SEO-arbete. Här är tre enkla sätt att komma igång:

1. Se över landningssidorna

Titta på de sidor du optimerat för sök t.ex. blogginlägg, kategorisidor eller guider. Matchar innehållet det sökaren faktiskt vill ha? Är det tydligt vad som är nästa steg?

2. Justera smått

Du behöver inte kunna programmera. Börja enkelt:

  • Testa en ny rubrik
  • Flytta upp en CTA
  • Lägg till ett konkret stycke tidigare på sidan

Små förbättringar kan göra stor skillnad, CRO handlar ofta om att finjustera, inte bygga om.

3. Tänk som en besökare 

Har du ingen designer eller analytiker att bolla med? Be en kollega klicka runt och säga vad som känns otydligt. Ibland räcker det att se sidan genom någon annans ögon för att hitta förbättringspotential.

Sammanfattning

CRO + SEO = sant. Det ena hjälper dig att synas. Det andra ser till att det faktiskt leder någonstans.

Om du bara fokuserar på att ranka högt i sökresultaten, men glömmer bort vad som händer när besökaren väl är inne på sidan – då går du miste om hela värdet med trafiken. Och om du optimerar för konvertering men inte har någon trafik – ja, då är det inte så många som ser det du erbjuder.

Som SEO:are har du mycket att vinna på att förstå grunderna i konvertering. Du har redan verktygen, det handlar bara om att börja tänka ett steg längre än första klicket.